Menü

2025. március 17., hétfő

Emma ZR - Megszállottság (Megszállottak 2.)

Emma ZR - Megszállottság (Megszállottak 2.)


"Nem dőlök a kardomba" - de mit is jelent ez, ha nem vagyok benne biztos, mi sebez meg jobban, a kardom, vagy a saját érzéseim?
Ez a rész kellett ahhoz, hogy rájöjjek, valójában vannak olyan történetek, ahol nem kell, hogy feltétlenül azonosulni tudjak a főszereplővel. Persze számos olyan pszicho-thrillert olvastam már, ahol ez nem történt meg, na de egy spicy dark-romanceban azért mégis szeretne minden nő azonosulni a női karakterrel.
De ez itt most tanított. Arra, hogy milyen, ha egy szereplő nincs túlromanticizálva, hanem lehetséges, hogy nekem a stílusa nem fog tetszeni, mert igazi karaktere van, ami nem olyan, mint én. Hogy az írónő nem egy mindenki számára simulékony karaktert akart formázni. Hogy lehet, hogy baromira fel fog húzni, hogy nem értek egyet a főszereplő döntéseivel. Hogy szélsőséges; hát hogyne lenne az, ha az egész addigi életét diszfunkcionalitásban és abuzálva élte. Hogy neki nem az az első gondolata, mint annak, aki egy átlagos életet él, és nem érik traumák.
Az elején azon gondolkoztam, hogy fogom majd értékelni az olvasottakat, de rá kellett jönnöm, hogy nekem is csak saját magamat kellett legyőznöm ahhoz, hogy igazán értékelni tudjam, amit olvasok.
Szóval az első, közel 150-200 oldalnál már majdnem elkezdtem duzzogni, hogy hát ezt nem hiszem el, hogy még nem történt meg az, amire vártam, azaz -SPOILER-, hogy Ralphe eltűnik a színről. Hogy Axe és Victoria összefog és kinyírják. -SPOILER VÉGE. Felesleges vergődésnek tűnt először az a sok huzavona köztük, mígnem megértettem, hogy itt két olyan ember belső harca folyik, akiknek fogalmuk sincs, mit kezdjenek a saját érzéseikkel, és rettentő kegyetlen eszközökkel próbálnak túltenni a másikon tök értelmetlenül, ha törik, ha szakad.
Voltam dühös, felhúzott, voltam megrökönyödött, a vége felé pedig a DJ csajos discos jelenetnél csak néztem, mint hal a szatyorban, hogy most mit is olvastam, és milyen érzéseket kelt bennem mindez, amit olvastam. Mert hogy nem erre számítottam, nem ezt éreztem és nem így cselekedtem volna, mint Victoria, az egészen biztos, hogy az elején a kanapés jelenetről ne is beszéljünk. Azért az ott extrán izgalmas volt.
-SPOILER: Victoriát féltékenységi roham kapja el, majd rányit Axe-ra, aki épp a DJ csajjal "érzi jól magát" az irodában. Victoria első gondolata azonban nem az, hogy felháborodottságában elmegy, vagy kontrollálatlanul rájuk ront, hanem nemes egyszerűséggel elküldi a csajt, és befejezi, amit Axe elkezdett vele. A kanapés jelenetben Axe bedobja Victoriát, mintha csak holmi örömlány lenne, hogy kényeztesse az egyik haverját, akinek szülinapja van, majd az utolsó pillanatban, mielőtt megtörténne, amitől Victoria tart, lerántja a pasiról a lányt és az egész társaság szeme láttára magáévá teszi. -SPOILER VÉGE.
Arra gondoltam, azzal nyitom az ajánlót, hogy minden jó valamire, ha másra nem, hát elrettentő példának, mert amúgy nem gondoltam volna, hogy ezt valaha is pozitív értelemben írom. Komolyan mondom, ezt a kötetet mindenkinek el kéne olvasni, aki azt hiszi, nem toxikus a gondolkodása vagy a párja, vagy hogy ő maga nem traumatizált. Mutogatni kellene, hogy gyerekek, ez amúgy nem oké, meg hogy ilyet ne csináljatok ám, mert nem így néz ki egy egészséges ismerkedés. Hogy nem az a normális, ha a másik ilyeneket csinál veled, de az se, ha előbb pörögsz be egy kiadós szx gondolatára, mint több nap éhezés után a kajáéra. (És akkor itt külön témát lehetne nyitni arról, hogy megegyezéses alapon meddig normális mégis, ha valami a megszokottól eltérően, de az adott kapcsolatban működik, de itt valójában mélyebben nem erről volt szó.)
Nagyon tetszett a visszatekintés mindkét fél múltjára. Ott kapcsolódtunk ahhoz az oldalhoz, amit a jelenben sosem tudtunk volna talán magunktól kitalálni, de így minden értelmet nyert. Láthattuk, mi sebesítette meg Axe-ot és Victoriát visszavonhatatlanul , mik vezettek ahhoz, hogy a sötét oldalt választották, és miért nem képesek arra, hogy megadják magukat. Hogy leomoljanak azok a bizonyos falak.
Ugyan nincs trigger warning, amiért valahol hálás is vagyok, mert már a zsánert tekintve egyértelmű, hogy ez nem egy habcsókos tündérmese, azért vannak benne durvább részek, és töménytelen mennyiségű prüdériát nem tűrő jelenet, így ha téged zavarnak a komfortzónát feszegető obszcén párbeszédek, az alpári és beteg képek, ki ne nyisd! Egyéb esetben úgy olvasd, mintha nem lenne holnap!🫡

Ja, és itt még annyit szeretnék megemlíteni, hogy nekem magasan verte Emma ZR (és eddig nem említettem, de magyar írónő) könyve a Haunting Adelinet. Axe pedig Zade-et. És azt hiszem, ez jó is lesz zárógondolatnak. 

2025. március 6., csütörtök

Iain Reid - Azon agyalok, hogy ennek véget vetek

Iain Reid - Azon agyalok, hogy ennek véget vetek

"Az emlék önálló életre kel, valahányszor fölidézik. Nem abszolút érvényű. A valós eseményeken alapuló sztorikban sokszor több a fikció, mint a tény. A fiktív történeteket is, az emlékeket is újra meg újra fölidézik, elmesélik. A mese különböző válfajai. És mi a mesékből tanulunk, a mesék segítségével értjük meg egymást. A valóság viszont csak egyszer történik meg."
Rettenetesen alulértékelt pszichothriller egy igazán beteg csavarral. Miért nem hallottam még erről korábban és hogy lehet, hogy nem magasabb értékelésű?
Pár óra alatt olvastam ki ezt a 256 oldalas, végig feszített hangulatú kis könyvet, ami nem szűkölködik filozófiai magasságokba emelni az élet olyan alapvetőnek tűnő kérdéseit, mint például hogy "Minden sztori kitaláció. Még a valós történetek is." Egy igazi nerd srác beszélgetését kísérjük figyelemmel újdonsült barátnőjével. A fiú szüleihez vezető párórás autóút alatt a lány szorong - úgy érzi, nem vallhatja be, hogy pár hete telefonon zaklatják, amiben a furcsa, hogy a hívások és üzenetek mindig saját számáról érkeznek. Jake szüleinek házába érve még furcsább hangulat telepedik ránk - a szülők szokatlanul viselkednek, a ház kellemetlen érzéseket kelt, valami nincs rendjén.
Az író ügyesen játszik az érzékeinkkel is - hideg és meleg érzetek váltakoznak a lapokon - hol az az érzésünk, hogy a diszkomfortot a dermesztő hideg, hol pedig, hogy a stressz keltette meleg adja. Azt pedig, hogy együtt izgulunk a lánnyal, csak fokozzák az olyan körülmények, mint a sötétség, az elszigeteltség vagy az elérhetetlenség ténye.
Ugyan végül a pár elhagyja a régi épületet, mégsem múlik a rossz érzés. Miért viselkedik mindenki zavartan, és hova fut ki ez az egész történet?
Iain Reid nevét ugyan most hallottam először, bízom benne, hogy további írásait is olvashatom majd magyarul a jövőben.
És végül további két idézet, csak mert tetszettek:
"Az emberek hiába ismerik a statisztikai adatokat, amelyek szerint a házasságok többsége nem tart sokáig, továbbra is a házasságot tartják az ember normális állapotának. A legtöbben meg akarnak házasodni. Nem tudom, van-e még egy dolog a világon, amit ilyen rengetegen csinálnak , dacára annak, hogy ilyen borzalmas a sikerrátája."
"Sokat gondolkodtam rajta, hogy mindig jó dolog-e az intelligencia? Nem biztos. Mi van, ha végeredményben pocsékba megy? Mi van, ha inkább magányhoz vezet, mintsem beteljesüléshez? Mi van, ha produktivitás és tisztánlátás helyett fájdalmat, elszigeteltséget és utólagos megbánást terem?"

2025. március 5., szerda

Horváth György • Massár Mátyás - HÉJ

Horváth György  Massár Mátyás - HÉJ

Esetleges spoiler veszély!
Minden, ami egy disztópiába belesűríthető, és ami sokunk fejében megfogalmazódhatott a pandémiás időszakban is, (amikor minden lépésünket a "nagy testvér" követte), itt megtalálható. A cselekmény Budapest utcáin játszódik, ahol seperc alatt teljes kontroll alatt állhat bárki, az emberi sorsok pedig olyan állami szervezetek kezében dőlnek el, mint a Harmonikus Életviteli és Jóléti Központ, röviden a HÉJ. Eme államtitkárság dolgozói röviden a héják, akik zavartalanul vadásszák a nőket, és mindenféle mondvacsinált okkal máglyára vetik őket boszorkányságért, mely döntés ellen nyerni a lehetetlennel egyenlő.
A szubjektív szempontok alapján fontosabb személyeknek méltányossági alapon osztogatja a rendszer a hangzatosabbnál hangzatosabb pozíciókat, a kényes helyzetek pedig, melyekről nem kell tudni az utókornak, könnyedén törlődhetnek az adminisztrációból. Ha ezen a ponton valamiért ismerős a sztori, az természetesen tuti a véletlen műve, mert hát ilyen a valóságban tudjuk, hogy nincs, hát hogy is lenne...
Massár Mátyás és Horváth György igazán szórakoztató stílusban, váltott nézőpontból visz minket végig az érdekek vezérelte főváros két lakójának kalandos történetén, ahol a fő szálat az állami látványberuházás adja, mely szövevényesebb, mint elsőre tűnik, mégis önmaga paródiáját szülik a köré csoportosuló bonyodalmak.
Mátyás és György is olyan személyt testesít meg, aki igazán szeretné saját kis életét élni békében, de minduntalan azon kapja magát, hogy élete felett a legcsekélyebb döntési joggal sem rendelkezik. Egyikük sem felhőtlenül boldog, és bár lázadnak, mégis tehetetlenek a rendszerrel szemben. Olyan karakterrajzokat kapunk, akik felé szánalmat, és némi megvetést is érezhetünk, és ez teljesen rendben van.
Izgalmas elemmé vált a Mária Teréziás vonal, de a végén már nem lehettünk benne biztosak, ki kivel van, és vajon miért is, és mi volt Mátyás korábbi hallucinációs epizódja az apjáéknál. Maradtak kérdéseim a munkálatokra vonatkozóan, ahogyan a boszik szövetsége is érdekelt volna részletesebben, illetve Mátyás sorsa a rátett átokkal - ő miért nem kaphatta vissza végül önmagát és az emlékeit? Dorka végül tényleg muszájból volt vele az utóbbi időben? Eszter terhes lett vajon? Mit adott még Eszternek és Nórának a szövetség, melyet Györggyel kötöttek? Nóra mit látott Györgyben, neki miért érte meg vele lenni? És vajon György tettét a végén ő maga irányította, vagy Nóra befolyása alatt állt?
Mindenképp meg akartam említeni, mennyire zseniális, hogy Árnyék Mátyás sötét oldalának megtestesítője - igazi pszichológiai csemege, és ahogy ő eltűnt, Mátyás mégis képes volt teljes értékű életet élni, (habár a szerepek közben fordultak, és rá csupán homunkuluszként hivatkozott a néhai, tökéletes karakterszerepet alakító Dr. Kovács).
Jó volna, hogyha lenne folytatása a történetnek, látok még benne potenciált. Jóhumorú, kegyetlen, rengetegszer szemfelnyitóan valóságszagú akkordok jellemezték ezt a közel 500 oldalt.
Az egyetlen, ami számomra nehezítette az olvasást, az a tagolás (simán lenne ez egy hagyományos felosztásban 650 oldal), emellett pedig elég sok elírást fedeztem fel.

Elena Ferrante - Tékozló szeretet

Elena Ferrante - Tékozló szeretet

Fullasztó, taszító, megterhelő, durva. Ezekkel a szavakkal jellemzik az olvasók Elena Ferrante Tékozló szeretet-ét Molyon. Vonatútra kerestem könnyű olvasmányt, és ugyan csak a szó szoros értelmében vált ez valóra, egyáltalán nem bánom.
Nekem kifejezetten tetszett ez a nagyon sötét, sok helyen elmosódott határvonalak között rohanó "gyászregény" (közben tájékozódtam, vad realizmus a helyes kategória). Egy diszfunkcionális család, egy talán igaz, talán képzelt történet. Delia züllött, sivár, teljesen kiüresedett, gyakorlatilag vállalhatatlan állapotban bolyong Nápoly utcáin, ahol emlékeit próbálja összerendezni vélt, és valós mozaikokból.
Az egész cselekmény az anya iránti imádat és teljes megvetés között mozog mesteri módon, ahol Amalia, Delia anyja glorifikáltan jelenik meg az elhanyagolt gyerekkor szúrós szeleteiben.
A vele való azonosulás vágya és a teljes ignorálás sodrásában Delia kontroll nélkül témfereg az utcákon, hogy értelmet adjon a benne munkáló érzelmeknek. Inkább jellemző azonban az események inkoherens felsorakoztatása, mint az érzelmeké, ami egyébként hű is a sztorihoz - főhősnőnk ugyanis alapvető szükségleteiről sem gondoskodik, csak viszi az ár, míg elemzi a múltat magában.
Delia szemszögéből egy olyan család történetét ismerjük meg, akik sosem tudtak megfelelő módon kommunikálni, és ahol az erőszak, az agresszió meghatározó, az őszinte törődés pedig nem volt jellemző. Ezt felnőtt korára sem dolgozta fel 45 éves főszereplőnk, és mivel kevés önismeretre tett szert eddigi életében, így ténylegesen használható válaszokat sem kapott a benne munkálkodó őrült kavalkádra.
Méltatlannak érzem a 72%-os értékelést, így én 5 csillagot adok rá - attól, hogy nem egy "vidám kis limonádé", még remek írás a maga nemében.
Ó igen, az egyetlen észrevétel, ahogy többen is írták, a cím "L'Amore Molesto" magyar fordítása. Semmi köze a "tékozló"-hoz, és tartalmilag sem passzol. Az erőszakos, tolakodó szeretet sokkal jobban leírta volna a beltartalmat.

Moka - Naima és a New York-i cirkusz

Moka - Naima és a New York-i cirkusz

"Mind mások vagyunk, tehát mind kivételesek.” Arám közmondás
<<Narancs pöttyös könyves ajánló>>
Egy nagyon aranyos történet Naimáról, aki családjával szerényebb körülmények között él New Yorkban. Nagy álma, hogy a nem messze tőlük található cirkuszban dolgozhasson, mindene ez a világ. Nem adja fel, némi segítséggel jelentkezik a cirkusz igazgatójánál, majd keményen és kitartóan edz, hogy egyre jobb legyen. Közben meg kell küzdenie az iskola rosszfiújával, Ricoval, aki szekálja.
Családja nagyon támogató – édesanyja benini tanmesékkel mutat irányt gyermekeiknek, aztán közösen átbeszélik, milyen tanulságot tudtak belőlük levonni. Hat és fél éves unokahúgomnak választottam ezt a könyvet, úgy feltételeztem, tetszeni fog neki. Végül olyannyira bejött neki, hogy kiolvastatta velem az egész könyvet egy este alatt.
Ajánlom azoknak, akik olyan történetet keresnek, amiben vegyes származású családról van szó, mert ez nem az a horrifikus katasztrófa, mint jópár hagyományos afrikai népmese (bár itt is volt egy bizonyos tanmese, ahol azért kicseréltem pár szót, de nem ez határozta meg a mesét).
Végül pedig tetszett az is, hogy az iskolában voltak kinevezett diákok, akik feladatszerűen közbeavatkoztak, hogyha azt látták, valakibe beleköt a másik, és a vitahelyzet megbeszélésére sarkallták a két felet. Ez itthon is szuper lenne.
Bízom benne, hogy később is olvasgatni fogja az unokahúgom ezt a történetet; hogy megragad benne pár pozitív üzenet, bár önmagában szuper visszaigazolás volt nekem, hogy ennyire bevonódva érezte magát. Egyébként ami még érdekes lehet, hogy alapvetően 9 éves kortól ajánlott, de még nekem is üdítő volt olvasni - néha ilyen is kell.

Emma ZR - Megszállottak (Megszállottak I.)

Emma ZR - Megszállottak (Megszállottak I.)

A nagyon találó "Nem dőlök a kardomba!" jeligére készült az alábbi ajánló. Nos, hogyha arról a bizonyos képzeletbeli kardról van szó, bizony Victoria és Axe nagyon az élén táncikálnak egymást kerülgetve mindvégig!
Két igazi elvetemült, kicsavarodott elme. A füstös dohány és alma illatú rosszfiú épp ízlelgetné, milyen a problémamentes élet, bár baromi nehezen megy neki, míg a cuki, körtefelhőbe burkolózott pusztító tűz nő a végsőkig húzza az agyát és próbára teszi új énjét.(Mi sem extrább, mint egy Red Tobacco és egy valójában Black Orchid domináns párosa, nemde?) Hogy akkor mégis mi a közös bennük? Hát, nem a pszichológiai ülések, az biztos, viszont ha sz•e•xről, piszkos fantáziáról és kontrollmániáról beszélünk, jó helyen járunk.
Victoria, aki felállított kis szcenáriónkban a bájos, ártatlan, szűzies megjelenésű Anna, igazán élvezi, hogy cicázhat Axe-szal, azaz Martinnal, ha ezzel elérheti saját, és hataloméhes főnöke céljait, aki az alvilág egyik ügyeletes, kissé már kiöregedett, de pozíciójában még kényelmesen ücsörgő bácsija. Kiderül, hogy azért annyira mégsem biztos, hogy az a megbízható kezesbárány típus, akinek elsőre tűnik, Victoria viszont egy vadállat, ha az igaza megvédéséről van szó. De vajon hol vannak a határok és ki lépi őket át először?
Bár én igazán bírom a spicy jeleneteket, főszereplőink nagyjából minden gondolata ama közkedvelt mozgásfajta körül forog, ami olykor elviszi a fókuszt a bizniszről. Az alap sztori nekem bejött, és ami külön meglepetés volt, hogy az írónő igazán változatos, "agysimogató" kifejezéseket is használ; ez tényleg üdítő. Talán ezért nem éreztem annyira passzosnak a gyorsváltásos obszcén flasheket, megtörték ezt az áramlást. (Mondjuk ennek is vitathatatlanul megvan a maga hatása!)
Victoria sokszor előadta a kemény csajt, de nyilván a teste reagált a vészhelyzetre, és volt, ahol már ő is bevallotta, hogy megijedt. Ellentmondásossága és a kiszámíthatatlan reakciói egyből egy traumatizált nő jegyeit hozták le, ami helytálló is, hiszen végül megtudjuk, hogy zűrös hátterű családból érkezett a maffia világába.
Axe-ot ugyan beutalnám egy dühkezelési tréningsorozatra, ám volt egy rövidebb, átmeneti rész, ahol esküszöm, kicsit megsajnáltam (hozzáteszem, mindent összevetve egy ilyen pasi nekem a két lábon járó 🚩lenne). Na de tudjátok (ha nem, az még jobb), van az a pont, amikor elkezdetek valakiben bízni, aztán jön a hideg zuhany - ezt életében először úgy tűnik, ő is megtalasztalhatta, és mivel sajnos én tudom, ez milyen érzés, ott volt bennem némi együttérzés. Nos, ezzel nem lőttem le semmi poént, lesznek itt meglepik bőven, aggodalomra semmi ok!
Victoria és Axe emberei elég muris figurák, tetszett a jellemrajzuk, tulajdonképpen minden létező visszataszító jellemzőt sikerült begyűjteniük🤣, de őszintén szólva én ennek azért is örültem, mert sokszor még egy agyonhypeolt könyvnél is olyannyira jellegtelen képet kapunk a mellékszereplőkről, hogy akár copy paste-elhetnénk is a fejüket a fan art-okon, fel sem tűnne.
Amik foglalkoztattak, hogy vajon Victoriát milyen szerepben látjuk a továbbiakban? Milyen szövetségek alakulnak ki, és ki nevet a végén? Az utolsó 50 oldal vitt úgy igazán magával egyébként, itt került a hangsúly a leginkább a történet fő szálára.
A vége abszolút továbbolvasós, és bizakodó vagyok, (bár nem árulom el, milyen befejezésnek örülnék leginkább👀). Mindenesetre van egy olyan érzésem, hogy fognak még páran a kardjukba dőlni...

Polcz Alaine - Asszony a fronton

Polcz Alaine - Asszony a fronton

Mindenkinek el kellene olvasnia ezt a megrendítő regényt, ami az olvasót egyenesen a II. világháború frontvonalára rántja magával.
Igen, én valahol már az elején átkapcsoltam külső megfigyelő üzemmódba, így érzelmileg nem sodort maga alá mindaz a borzalom, amelyről Polcz Alaine nyersen, akkori traumába fagyottsága miatt még később tényszerűen írt. A háború, a betegség, a halál és az erőszak legelemibb formáját tárja fel ez a majd' 200 oldal.
Kezdve egy boldogtalan házassággal (és az azt kísérő naiv, reményteli rajongással, vággyal a szerelemre), folytatva a háború által szült helyzetek kiszolgáltatottságával és megalázásával ő legbelül végig egy bántalmazott, ám tisztaszívű, lázadó gyermek maradt. Amikor csak tudott, adott, míg cserébe ritkán kapott, de azt a keveset is nagyon megbecsülte.
Mindig sokkoló azzal szembesülni, hogy adott hatalmi pozíciókban emberek milyen szintekre képesek süllyedni, s állatokként viselkedni, hogyha felmentve érzik magukat a felelősségre vonás alól (még inkább annak a tudata, hogy ez sajnos sok esetben máig így van).
Biztosan fogok még Polcz Alaine-t olvasni, mert nagyon kíváncsi vagyok arra, a többi írásában milyen stílust képvisel, mennyiben tér el vajon a most megismerttől. A visszaemlékezés sok-sok évtized után történik itt, és ahogy említi is ő, sokáig nem beszélt ezekről a traumákról senkinek (nem is volt, aki igazán megértette volna). Őrületes bátorság kell ahhoz, hogy valaki ilyen szinten kitárulkozzon, és talán csakis így lehet ezt megtenni - kellően tárgyilagosan, naplószerűen.
Annak, hogy mindvégig ott pezsgett benne az élet, a tettrekészség, és hogy nem hagyta el magát, nagy szerepe volt abban, hogy ennyi szörnyűséget túlélt, és képes volt motivációt találni. Ahhoz, hogy ne csak túléljen, hanem igazán éljen, és adjon, továbbra is csak adjon annyi embernek.
Polcz Alaine írónő, és pszichológus többek között a Magyar Hospice Alapítvány megalapítójaként és a tanatológia hazai vezéralakjaként vált ismertté.

Sarah J. Maas - Felperzselt királyság (Üvegtrón 7.)

Sarah J. Maas - Felperzselt királyság (Üvegtrón 7.)

Hát ez is eljött! Kalandozásaim a Maasverzumban ezennel véget értek.
A Felperzselt királyság mennyei csemege az Üvegtrón sorozatban! Valójában az egész világépítés, a karakterek finomhangolása mind emiatt az utolsó rész miatt történik, ami egyszerűen lehengerlően egyesíti a már megismert szereplőket és birodalmakat.
Nem bírod ki sírás nélkül, végül mindenkihez fűz valamilyen érzelem, rájössz, milyen felemelő, és hatalmas erejű az összetartás, a kitartás és a belső tűz. Számomra az egész sorozatnak egy filozofikusabb/spirituálisabb üzenete is volt - sok hétköznapi témát rejt el a sorok között vagy dolgoz fel nyíltan az írónő, ami beeszi magát a tudatba és vissza-visszatér így vagy úgy a nap folyamán.
Amit most már látok, és ismét meg tudok erősíteni: a legjobb döntés volt az előzménykötetet az elején (3. rész után) olvasni. Nem lett volna ennyire kohezív a történet, ha nem tudom, kinek milyen szerepe volt, kiről mit tudunk már, és ez szerintem nem kis jelentőségű volt néhol.
<<SPOILER>>
A könyv első felében Aelin szenvedése valósággal kegyetlen volt, vártam, hogy végre kiszabaduljon. Összességében megkedveltem mindegyik párost, bár néhányukhoz kellett az a kis idő, amíg igazán belehelyezkedtek a szerepükbe, vagy éppen beértek. Aelin átzuhanására a világokon nincsenek szavaim, szinte úgy éreztem, én is ott repülök vele!
Manon személyiségfejlődése és identitáskeresése ugyancsak nagy kedvencem lett. Nincs olyan mellékszereplő, akiről ne lehetne írni, mert mindenki kulcsszereplővé vált valamilyen okból. Elejtett félmondatok nyertek értelmet és kacsintottak vissza több résszel később. SJM leírásai után előbb kételkedek abban, hogy az általa lefestett világ nem létezik, mint hogy igen.
<<SPOILER VÉGE>>
Habár összességében a teljes sorozattal bevallom, voltak néhol kihívásaim, az utolsó rész mindent vitt, és annyira intenzív és eseménydús volt, hogy kárpótolta a korábbiak olykor komótosabb tempóját.
Ha tehetném, most is ezt a sorrendet követném a 3 sorival: - 1.- Tüskék és rózsák udvara, 2.- Crescent City és 3.- Üvegtrón. A három tökéletesen illeszkedett így egymás után, valamint az, hogy kipróbáltam a tandem olvasást szintén új élmény volt, és tetszett, abszolút nem volt bonyolult így haladni.

Sarah J. Maas - Viharok birodalma (Üvegtrón 5.) és A hajnal tornya (Üvegtrón 6.)

Sarah J. Maas - Viharok birodalma (Üvegtrón 5.) és A hajnal tornya (Üvegtrón 6.)

Vigyázat, spoiler veszély!
Igyekeztem rövid összegzést írni, de annyi gondolat merült fel bennem közben, hogy muszáj kiírnom magamból!
Hogyha eddig hezitáltál, milyen sorrendben olvasd őket, javaslom, hogy együtt! Kicsit bizonytalan voltam, mennyire lesz nagy falat a tandem olvasás, de nagyon örülök, hogy ezt választottam. Ugyan eseménydús a cselekmény így, követhető is, és tök jól váltják egymást hangulatilag a háború előtti cselekmények és az anticaiak Chaollal, Nesrynnel és Yrene-ékkel. A sok szereplő ellenére nem lehet elveszteni a fonalat egy pillanatra sem.
A Viharok Birodalma nekem bevallom, nem lett a szívem csücske - a harcba induló csapat kissé karaktert vesztetté vált számomra, habár nyilván rengeteg pozitívumot is ki lehetne emelni.
Az 5. részben Aelin, Rowan, Aedion, és Lysandra kalandjait kísérjük végig, útjuk kereszteződik Lorcanével és Elide-éval, majd ebben a könyvben ismerjük meg Manon és a Tizenhármak sorsát is. Menetközben visszatérünk Rolfe-hoz, és megjelenik Rowan két egykori társa Gavriel és Fenrys is a kis küldetéükkel, mondhatnám, hogy bonyolítva a helyzetet, de valójában erről szó sincs. Szövevényes rész ez, és a korábbiakat nézve is határozottan ez szól a leginkább a nagy háborút megelőző előkészületekről, a szövetségesek toborzásáról és a közben felbukkanó váratlan megpróbáltatásokról.
Számomra a cselekmények mégsem voltak arányosan elosztva. Túl hosszan olvashattunk a hajózásról, az erdőben bandukolásról és a kikötésről, és megint a végére indult be úgy a sztori, hogy egy mondat egyik fele és a másik között hirtelen kiderült, hogy Rowan és Aelin sutyiban összeházasodtak.
Mintha ez ilyen kis apróság lenne a történet szempontjából. Furcsa, mikor utólag derülnek ki Aelin ügyködései is, aki látszólag mindig jelen van, amúgy meg mégse, mert a fél világnak üzenget és még a legközelebbi hozzátartozóját sem avatja be a terveibe.
Itt engem Aelin sokszor emlékeztetett Brycera (Crescent City), míg Rowan néhol karakterileg átcsúszott Rhysandbe (Maeve pedig kicsit valahol Amarantha és a Viperakirálynő között lebegett), és kicsit ezt a világok közötti utazást is sablonosnak éreztem, ahogy a Hajnal tornyában a könyvtárból nyíló lépcsős, rejtett alagsoros történéseket is).
Kevés szerephez jutott Dorian, és picit untam, hogy hirtelen mindenkinek párja van és őrülten szerelmes, pedig alapvetően kedvelem a romantikus szálakat. Lorcannel nem tudtam mit kezdeni a Maeve-es helyzetnél - bizakodtam benne, hogy kiderül, valójában nem az ő oldalán áll, hogy kiáll Elide mellett a végsőkig. A cirkuszos utazásuk viszont szórakoztató volt. Végig azon agyaltam, vajon mikor gyógyítja már valaki meg szerencsétlen Elide lábát, de ez nem történt meg.
A csavar a végén a boszitükörrel azért nem volt gyenge. Persze nem merek reménykedni, de már lassan a netet megnyitni se, nehogy lelőjjem a poént, mi lesz Aelin sorsa. Az biztos, hogy az enyém az utolsó résszel kőkemény szívzúzoda😄
A Hajnal Tornya érzelmi szinten sokkal összetettebb, lassabb folyású, pszichológiailag is különleges eleme a teljes sorozatnak, talán mondhatom, hogy az eddigi kedvencem. Chaol és Nesryn Anticába utazik, hogy meggyőzze a távoli birodalom uralkodóját, hogy tartsanak velük a háborúban. Tervük azonban meglehetősen hamar egy hatalmas személyes fejlődésbe csap át. Chaol tulajdonképpen terápiás kezelést kap a Torre Cesme gyógyítójától, aki Yrene Towers. (Ezen a ponton felhívom a figyelmet az előzménykötet elolvasásának fontosságára!!).
Ezek után az események két szálon folytatódnak - Nesryn Sartaq-kal (azért jó, hogy nem írták át a nevét magyarosan kiejtés szerint) tart a rukhinhoz a hegyekbe, míg Chaol a városban marad. Bár Chaol maga nem a kedvenc szereplőm, mégis nagyon tetszett a mélység, amiben megismerhettük, és amilyen szinten sikerült lehámoznia magáról a gyászt, a fájdalmat, megbántottságot és az áruló és hazug címet, melyet magára aggatott. Valójában itt jöhettünk rá, mennyire fontos eleme és összetartópontja ő a teljes történetnek. Imádtam, ahogyan Yrene szerepe felépült, és ahogyan Aelin neki adott üzenete végül értelmet nyert, azaz, hogy mit is takart, hogy "a világnak több gyógyítóra van szüksége".
+1: Közel 800 oldalba úgy érzem, belefért volna Chaol és Yrene esküvője is rendesen, amit a korábbi részekhez hasonlóan fél mondattal elintézett az írónő. Arról nem is beszélve, hogy bár érthető, hogy nem volt több idejük, kicsit kitérhettünk volna akkor már arra is, hogy egyébként Chaolnak tuti fontos lett volna olyan, számára közeli embereket ott tudni, mint pl. Dorian.
Összességében A hajnal tornya képileg és tartalmilag jobban megfogott, a Viharok birodalma viszont jócskán tartogatott váratlan fordulatokat, szomorúságot és összetartást, elegendő kedvet csinálva a folytatáshoz.

Klasszikusok könnyedén - Drakula; Bram Stoker eredeti regényének átdolgozása

Klasszikusok könnyedén - Drakula; Bram Stoker eredeti regényének átdolgozása

Van köztünk olyan, aki már olvasta a Drakula ezen verzióját? Na és az eredetit?
Nos, ugye mindenki azt lát, amit szeretne🤷🏻‍♀️ - így történt, hogy ezt a kötelezők röviden jellegű átdolgozást vettem meg az eredeti helyett. (Aztán utána angolul azt is, úgyhogy így egyébként nem is bánom, hogy összefoglalva már ismerem a sztorit.)
Én pont egy éve a folytatással, a Dacre Stoker - J. D. Barker-féle Dracul-lal alapoztam, ami nekem nagyon bejött. Igazán para kis történet, ajánlom annak, aki szereti a hagyományos vámpíros, gótikus-dark témát!
Nem tudom, hogy abból adódóan-e, hogy ez egy vázlatos verzió, de a hangulat abszolút nem fogott meg. Szerintem egy tizenévesnek se csinálna túl sok kedvet, hogy elolvassa ezután az eredetit, pedig le merem fogadni, hogy az jóval izgalmasabb! Emellett amúgy követhető és rém egyszerű a nyelvezete, szóval a célját eléri, ha azt vesszük, de semmi többet nem ad élményben.
Amit jó ötletnek tartok, hogy a könyvecske legvégén található pár beszélgetés indító kérdés, amivel egyrészt lehet csekkolni, hogy mennyire jó a gyerkőc szövegértése, másrészt bele lehet merülni kicsit jobban is a témába.

Mathias Malzieu - A szív mechanikája

Mathias Malzieu - A szív mechanikája

"Már nem pikáns szósz a történetünk, hanem sünleves."

Sokkal többnek tartom ezt a 166 oldalnyi kis történetet, mint egyszerű mese a törékeny első szerelemről. Ugyan ott van benne a sérülékeny tini, a cikizett kisfiú, és a gondoskodó anya alakja is, megjelenik a humor, a szorongás, egy biztonságosnak tűnő buborék világ, és a csalódás is.
Az egész egy varázslatosan szívhez szóló tanmese arról, mi is, ami valójában számít, és hogy az, aki igazán meg akar ismerni, annak ellenére és azzal együtt akar majd közel kerülni hozzánk, akik valójában vagyunk.
"Mutasd meg neki az igazi szívedet, jusson eszedbe, amit mondtam: ez az egyetlen bűvészmutatvány, amellyel elvarázsolhatod. Ha látja az igazi szívedet, hidd el, nem fog megijedni az órádtól!"
Ezt a könyvet szívesen adnám oda minden, lelke mélyén magányos tizenévesnek, hogy érezze, nincs egyedül.

Sarah J. Maas - Árnyak királynője (Üvegtrón 4.)

Sarah J. Maas - Árnyak királynője (Üvegtrón 4.)

Spoileres tartalom! Végre beindultak az események!
Az előző posztban nem voltam még biztos abban, hogy jókor olvastam-e el az előzményeket, azonban összességében úgy látom, hogy igen. Talán picit úgy éreztem, maga az írónő sem volt biztos benne, hogy mások mikor fogják elolvasni, és elég sok az elején a visszautalás, ami talán azoknak, akik a legvégén ugranak fejest az előzményekbe, már valóban elég sok fontos részt előre lelőhet.
Igazság szerint simán két könyvre is lehetett volna ezt szedni, amit mi sem bizonyít jobban, mint a köteten belüli két különválasztott rész.A fő csapás mégis 1.- leszámolni Arobynnel, 2.- megtörni a király hatalmát.
Eközben a háttérben Morathban Perringtonék a sötét erőkkel a háborúra készülnek, és meglehetősen szemléletesen írja le SJM, hogy milyen szörnyűségek zajlanak ezen a színtéren. A képi megjelenítést szokásához hűen szuperül visszaadja a szagok és testnedvek leírásával, és komolyan mondom, sokszor már szinte tényleg érzem az undort a helyszínek "bejárásakor".
Bár Aelin számára fontos szakaszhoz érkezünk, sorra úsznak be azok a mellékszereplők, akikkel vagy szinte lehetetlen nem szimpatizálni vagy éppen erőteljesen utálni tudjuk őket. Lysandra, és Asterin közel kerültek hozzám nagyon, hogy Manont ne is említsem (akihez kell egy kis idő, mert az elején nem feltétlenül látjuk, ki is ő valójában). Mindeközben felkészül a következő részre Lorcan és Elide, akik a mostani történésekben már kaptak némi teret, de igazán a későbbiekben látjuk majd, miért is.
A Morath-os blokkok rejtelmektől, sötétségtől és gyanakvástól bűzlenek, amit a királlyal szövetkező boszorkányok is egyre jobban sejtenek. A Tizenhármak ördögien profi, de élén Feketecsőrű Manon áll, aki nagyanyjának köteles engedelmeskedni (az őt utolérő sorsot már jó ideje várom, itt azonban még él és virul.) Manon az őt érő próbák következtében egy jelentős identitáskrízis elején van, ahol napról napra kérdőjelezi meg azt a hatalmat, amiben ő kénytelen lelketlenül gyilkolni, és ezt egyre kevésbé érzi sajátjának.
Sajnáltam Kaltaint, aki miután megküzdött a saját démonaival mégis úgy döntött, hogy a valós szabadság számára már nem létezik.
Az egyik kedvencem Aelin gyűrűs trükkje volt az Arobynnel töltött vacsi után, aztán Manon és Asterin közös, áttörő beszélgetése, az meg csak később esett le, hogy ő segített Aelinnek az üzenetével. Végül később az a kis csendes látogatása a kastélynál. Várom már a folytatást.
Abraxost imádom, kell az a pillanatnyi kis önfeledtség, amit pár komoly jelenetbe be tud csempészni a virágok között hempergéssel és azok szaglászásával. Mint egy vidám kisgyerek.
Egyszer néztem egy videót egy fiatal nővel, akinek (ismertebb nevén) többszörös személyiségzavara volt, és érdekes párhuzamot fedeztem fel aközött, amit ő mesélt az alterek váltakozása között magában és amit az általunk olvasottak szerint a démonok által megszállt egyének tapasztaltak. Szinte teljesen olyan volt, ahogyan ő körülírta ezt a jelenséget, mint ahogy Doriannél megfigyelhettük a saját személyisége küzdelmét a bele költözött gonosszal. Annyira izgalmas volt ezt ilyen oldalról elképzelni!
Rowan számomra ebben a részben nem adott túl sokat. Örültem, hogy felbukkant, de talán azzal, hogy nem a saját környezetében volt, mintha fakult volna az a maszkulin dominancia is, amit az előzőekben megismertünk. (Persze ez egyébként nem baj, mert ott meg az elején hiányzott belőle az empátia).
Amit számomra érdekes, hogy egy-egy dolog között mintha egy fél élet eltelnie, közben pedig mondjuk alig egy év. Persze nyilván egész másképp telik az idő egy intenzív időszakban, mintha csak semmittevéssel töltenék a napokat, de sokszor szinte nosztalgikusan beszélnek a pár hónapja történtekről.
A másik, amivel nem tudom, más is volt-e így, hogy néha ki tudok zökkeni a korból, amiben a cselekmény zajlik. Celaena/Aelin egy modern nő, aki szereti a luxust, a szép, testhez simuló, kellemes anyagú ruhákat és mindenfélével kényeztetni magát, viszont ott a lovaskocsi, a karddal vívott harc, a koszos kocsmák, vagy csak maga a kastély, ami miatt végül kapcsolok és visszarázom a sztorit fejben. Ki tudja, helyesen-e, mivel ugye a fantasy mivolta miatt miért ne keveredhetne a kettő.
NA DE!! amit már nagyon vártam, az az, hogy belevethetem magam a tandemolvasásba, mert ezt a verziót fogom követni és egyszerre olvasom az 5. és 6. részt😍

Sarah J. Maas - Az orgyilkos pengéje (Az Üvegtrón előzményei)

Sarah J. Maas - Az orgyilkos pengéje (Az Üvegtrón előzményei)

Esetleges spoiler veszély!
Két tábora van az előzménykötetet olvasóknak: akik szerint ez az egyik legjobb rész, és akik nem értik, minek kellett megírni, mert nem ad hozzá a teljes történethez. Én aleroteljesen az előbbibe tartozom. Ugyan magam sem teljesen döntöttem még el, hogy mit is gondolok a megfelelő sorrendiségről (ahány beszámoló, annyi különböző javaslat), az biztos, hogy eddig ez érintett meg leginkább.
Technikailag érdekes lehet, hogy itt novellákra bontott, mégis egy szálon futó eseményekről beszélünk, ami szintén kedvezhet a linearitást kedvelő olvasóknak.
Az egyébként harmadikként megírt könyvet sokan javasolják a "Tűz örököse" után olvasni, így én is ezt követtem. Valójában jobb rálátásom lett volna Celaena viselkedésére és annak miértjére, ha a második után olvasom, sőt, megkockáztatom, hogy akár elsőként is nagyobb kedvet csinált volna a sorozathoz, de több szempontból mégsem volt rossz ez így. Ezek egyike, hogy most sokkal nagyobb lelkesedéssel vágok bele a folytatásba.
A sivatagi kiképzés edzős blokkja kevésbé volt szemléletes - nagyobb teret kapott az Ansel-es barátság vázolása és az érzékek bevonása (ez kifejezetten tetszett, különösen a piacos és a vágtázós részek), C. önismereti kalandozása, majd ráeszmélése, mit is szeretne Samtől.

A fiú jelenléte az igazi tiniszerelem lágy szellőjét lebegtette meg a fiatal orgyilkosok előtt, akikből napok alatt lett valóságszaggal átitatott felnőtt, majd kapcsolatukból szilánkosra tört álom.
Celaena Arobynnál töltött időszaka és a Farranékkel kapcsolatos fordulat remek felépítésű, egyben rettentően szívszaggató volt, még előre tudva is azt, mi vár a friss szerelmespárra. Arobynról még a későbbiekben lesz szó, ám jelenleg egy elborult, toxikus embernek látom.
Összegzésképpen mindenkinek, aki eddig gondolkozott, ajánlom, hogy bátran olvassa el Az orgyilkos pengéjét, mert a sorozat lelkét és Celaena jellemvázát adja.

Sarah J. Maas - A tűz örököse (Üvegtrón 3.)

Sarah J. Maas - A tűz örököse (Üvegtrón 3.)

Esetleges spoiler veszély!
Több csoportban is olvastam, hogy ennek a kötetnek a végén indulnak be igazán az események, így bármennyire lassan haladtam vele, érzékelhető volt, ahogyan épül fel a fő történet - ez a rész a nagy robbanás előszele teljes egészében.
Chaollal egyszerűen nem tudtam továbbra sem igazán megbarátkozni, ami talán abból adódott, hogy nem éreztem, hogy döntene, ki mellett áll maximálisan ki, és csak sodródik.
Manont és a boszikat érdeklődéssel fogadtam, és bár a szív és lélek nélküli téma kissé pszicho, de Manon és a feketecsőrűek is. (Ide azért beszúrom a rabként tartott crochan megjegyzését a neveltetésükről, mert ennek erőteljesen úgy érzem, még lesz Manonra nézve jelentősége.) Abraxos egy igazi kis kincse ezeknek a részeknek, és nekem mindent egybevetve tetszett az is, hogy több nyers kegyetlenkedésnek váltunk részeseivé.
Az, hogy az események három különböző helyszínen zajlanak, változatossá, mégis teljesen követhetővé tette az olvasást - mintha három különböző könyvet olvastam volna, ami majd egyszercsak értelmet nyer.
Rowant az elején nem tudtam hova tenni. Nem volt szimpi és az ilyen típusú emberektől, amit eleinte magából mutatott, a való életben is a hideg futkos a hátamon. Aztán amint képessé vált arra, hogy érzelmileg is kapcsolódni kezdjen Celaenával, szépen lassan részesévé váltunk, ahogy apránként, de megmutatja igazi, sebezhető énjének egy kis szeletét, és nem viselkedik vele úgy, mint egy sz*rarc kétajtós szekrény. Innentől fogva már kifejezetten érdekelt, hova halad saját magával vívott belső küzdelmével, és miként áll ki Celaenáért, hogy aztán a lány önmagához visszatérve Aelinként az őt méltó szerepben változtassa meg a világot.
Már várom, milyen módon fog találkozni ez a három szál, de nálam most következik az előzmény kötet, így ez még egy picikét várat magára.

Sarah J. Maas - Crescent City 3., Láng és árny háza

Sarah J. Maas - Crescent City 3., Láng és árny háza

Esetleges spoiler veszély!

Arról, mennyire csodás az egész világ, és hogy milyen összefüggéseket látok benne a mi valóságunkkal, nem kezdek el írni, mert nagyon hosszú poszt lenne, így kiemelném inkább, amik nekem most annyira nem jöttek be.
Egyrészt a vontatottsága - ez a közel 900 oldal simán lehetett volna 5-600, nem lett volna hiányérzetem. A történet az utolsó 150 oldalon pörög fel, addig pedig részesei lehetünk egy lassú lefolyású készülődésnek. (Újabb lábjegyzet, hogy ott viszont nagyon beindul, és természetesen minden klisé ellenére "széthatódtam magam" néhány résznél.)
Amennyire csíptem Thariont az elején, itt néha annyira jellemgyengének éreztem, ahogy nekem Ithan is átment "csakazértis" tinis viselkedésbe, aki döntő helyzetekben fittyet hányva bármi másra hajlamos a saját lelkiismeretét pátyolgatni. Igazából a fő szívfájdalmam nekem mégis az volt, hogy ebbe a majdnem 900 oldalba nem sikerült úgy belehelyezkednem, mint korábban. Történtek az események, de többnyire külső megfigyelő maradtam, nem résztvevő.
Hiányoztak a hétköznapibb átvezetések, mert minden a harc előkészületeiről szólt, ugyanakkor meglepőbb fordulatok nélkül.

Jópáran (Hypaxia, Ithan, a Sigrid, akivel egyébként végülis nem tudjuk meg, mi is lett) nem jellemfejlődésen mentek keresztül, hanem megszereztek egy titulust, aminek a hozadékaival aztán boldogan (vagy kevésbé lelkesen, de) éltek, a történet vége pedig összességében előre kiszámítható volt.
Jesibát és Aidast szerettem, róluk még szívesen olvastam volna valamilyen módon. A Viperakirálynő és Ariadne szálában is volt még potenciál. Ruhn és Lidia kapcsolata végre szintet lépett, ők szerintem nagyon kedvelhetők - talán ennek a résznél ők kerültek hozzám legközelebb.
Hunt, Baxian és Ruhn kínzása néhol már brutális részletességgel volt találva - nem tudom, vajon milyen lehetett az angol verzió, de a fordítás itt is csak dobott rá egy lapáttal.
Az ACOTAR-os szál egy jó ötlet volt, de Nesta és Az kissé idegenül mozogtak a saját világukban, bár biztos, nem könnyű feladat úgy bevonni őket, hogy azért ne szóljon róluk olyan mélyen az ottani rész, de mégis örüljenek az olvasók egy kis plusznak. Kíváncsian várom, mit hoz majd a következő Acotar rész, és hogy a CC-nek lesz-e további része.
A fordítás színvonala sokat rontott az olvasási élményen, és amikor a "megvonaglott" és "fáradság" szavakat már negyvenedszerre olvastam, megfogalmaztam a kérdést magamban, vajon mi a dolga a korrektornak, ha ezeket ő nem veszi észre; hogy a többi csodás félrefordításról ne is beszéljünk, mert azt már kivesézték előttem mások is alaposan.